Viktiga frågor och överväganden
Företagsöverlåtelser är ett komplext område och det omfattar många frågor och överväganden som t.ex:
- Vilka motiv och drivkrafter har parterna?
- Vilka affärsmässiga-, legala- och finansiella risker föreligger?
- Hur fastställer man värdet på företaget?
- Hur kan finansiering och säkerheter ordnas?
- Vilka regler gäller?
- Vad ska säljas respektive köpas?
- Hur ska tillgångarna paketeras?
- Hur ska förhandlingarna och försäljningen respektive köpet gå till?
- Vad bör beaktas rörande styrelse, ledning, nyckelmedarbetare och personal?
- Vilka handlingar måste upprättas?
- Vad regelverk behöver man ta hänsyn till?
- Vilka olika tvistelösningsmodeller föreligger?
- Hur genomför man en överlåtelse av en tillståndspliktig verksamhet?
- Vilket ekonomiskt ansvar kan drabba parterna och andra aktörer?
Som köpare, säljare, revisor eller redovisningskonsult är det i allmänhet många frågeställningar där du kan behöva ta hjälp av extern kompetens och som kan beröra bolagsrätt, avtals/köprätt, finansrätt, konkurrensrätt, arbetsrätt, redovisningsrätt och skatterätt. Vidare finns det ett rådgivaransvar för dig som är revisor eller redovisningskonsult, eller som på annat sätt är delaktig som rådgivare i samband med en företagsöverlåtelse.
Heinestams har genom åren biträtt vid otaliga företagsöverlåtelser. Heinestams kan biträda dig med stora eller enstaka delar av en företagsöverlåtelse.